Sidor

fredag 26 mars 2010

Trollsländor och narcisser

Trollsländor och narcisser.

Om man smakar på de orden rullar de runt i munnen och prasslar.

Idag på lunchen var jag nere på Salutorget och köpte en bukett narcisser. Frasiga och gula om näbben. Havis Amanda stod mitt i en enorm hög med snö, sjölejonen såg ut att sitta på ett stort isberg.

Men över Senatstorget sken solen. Borta var alla snöhögarna och på Domkyrkans trappa där snölagret ännu för en vecka sedan var en meter tjockt satt nu redan folk och log.

Jag föreställer mig att trollsländor är mycket intelligentare än andra insekter - att de har någonslags flyktig förmåga till empati även om de glömmer det inom fraktionen av en sekund. Om man någonsin har försökt titta (utan att blinka givetvis) på en trollslända som landat på ens näsa och tagit sig tid att möta blicken från tusen fasettögon på en gång så får man lätt den uppfattningen.

Egentligen är det kanske tur att narcisser och trollsländor faktiskt aldrig möts. De första blommar om våren, de andra flyger om sensommaren. Jag lyssnar på Nancy Sinatra och Lee Hazlewoods Some velvet morning och tänker att det förmodligen är den vackraste textraden jag vet:

Dragonflies and daffodils...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar