Sidor

söndag 5 februari 2012

Vägs ände

Förra fredagen var det publiceringsdag för de sista delarna av Biografiskt lexikon för Finland. Nu är hela serien färdig och ett jättearbete är till slut färdigt: 1600 personhistoriska artiklar från medeltid till 2000-talet, samlade i fyra volymer.

Idag, firade vi som ingått i redaktionen under de sista tre åren ännu en sista gång under trevliga former. De här åren har varit mycket bra år i mitt liv. Jag tror att mina vänner stundvis i sitt stilla sinne har uppgivit en och annan suck över alla de gånger de fått höra: "jo, det här vet jag för att det står i BLF", men det må nu vara hänt - hur som haver är jag väldigt glad över hur givande och lärorika de här åren har varit. Om man tänker sig att en dag då man lärt sig något nytt aldrig kan vara en bortkastad dag, har varje dag med BLF varit en meningsfull dag. Utöver all den fakta jag lärt mig, har de här åren också utvecklat mitt språköra och mitt öga för konsekvens.

Det bästa med de här åren har ändå varit den goda arbetsgemenskapen i BLF-redaktionen. Det har varit en glädje att arbeta med tålmodiga, vänliga och framför allt kunniga arbetskamrater i en arbetsgemenskap där samarbetet har fungerat smidigt och stämningen varit god hela vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar