Sidor

tisdag 4 september 2012

Ett hundliv?

 
När jag var liten var paketet med Marie-kex i köksskåpet till för hunden. Idag brukar Marie-kexen tillsammans med en kopp kardemummakaffe i de flesta lägen vara det bästa botemedlet mot hastigt påkommen skrivkramp då jag jobbar.

Jag vill nu inte påstå att doktorandtillvaron på andra sätt påminner om ett hundliv. Men vår hund hade det nog ganska bra...

Idag har jag insett att det finns en riktig Marie bakom kexnamnet. Det första kexet bakades av engelska bagare till den ryska storfurstinnan Maria Alexandrovnas bröllop med engelska prinsen Alfred 1874. Kexet har åtminstone bakats i Sverige sedan 1880-talet. Jag försökte av nyfikenhet hitta någon kexreklam eller liknande i finländsk tidningspress i Nationalbibliotekets digitaliserade tidningsdatabas för att få reda på om kexen funnits lika länge i Finland, men lyckades inte hitta något. Mer om Marie-kexets historia kan man i alla fall läsa på den här spänannde bloggen om Kak- och bakhistoria.

2 kommentarer:

  1. "Maria kex" annonseras i Västra Nyland 19.12.1905. I småtryck tidigaste Marie biscuit erbjöds av Blomqvist & C:o A. B. O.Y.: Prislista Sida 3 (1906).

    SvaraRadera
  2. Aha, så intressant! Tack! Med andra ord ett av våra äldsta produktnamn även här i Finland :)

    SvaraRadera