torsdag 2 oktober 2014

Marknadsföringsidén som floppade stort


Det är inte bara Fazer, Cloetta och Brundbergs som fått omvärdera sina föråldrade varumärken i sötsaksbranschen. Här kommer ytterligare en marknadsföringsidé som inte gått till historien som en av de mest geniala.

De andra boerkriget pågick för fullt i Sydafrika 1899-1902 och de finska tidningarna rapporterade dagligen om krigshändelserna under flera år. Kriget blev med tiden oerhört blodigt och brutalt - men de värsta händelserna låg ännu i framtiden i april 1900 då den här karamellannonsen ingick i Hufvudstadsbladet.

I Finland där man likt boerna levde i skuggan av ett  stort imperium fanns det säkert många som såg en del paralleller mellan Finlands ställning i förhållande till Ryssland och boernas kamp mot britterna. Då kunde det av allt att döma kännas som en god markandsföringsidé att sälja boerkarameller från Helsingfors nya karamellfabrik. President Krüger och general Joubert var namnen på Boernas ledare.

När kriget tog slut några år senare hade cirka 30 000 civila boer dödats utöver de militära förlusterna. En stor del av de civila offren dog av hunger i brittiska läger. Då framstod den här karamellannonsen nog som århundradet sämsta markandsföringsidé.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar