Sidor

tisdag 7 oktober 2014

Vikingarnas tekniska kunnande, del II - en uppdatering


Någon som har följt den här bloggen kanske kommer i håg att jag för ganska länge sedan skrev om att jag försökte lära mig nålbindning (en teknik som bland annat användes på vikingatiden och medeltiden före vanlig stickning och virkning uppfanns).

Någon kanske också minns att det inte gick så värst bra.

Nå, nu har jag tillslut fått tag på en riktig nålbindningsnål av ben (köpte den i Nordiska museets butik då jag var i Stockholm senast). Och sidubara! Nu går det ju riktigt bra. 

(Problemet innan var att den tränål jag hade tidigare var gjord av ett alldeles för mjukt träslag så garnet fastnade hela tiden i små flisor och trasslade till sig.)

Skam den som ger sig. Nu ska det bli vikingavantar här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar